Temat: Ilu jest nas w klasie - poznajemy liczebniki

Cele lekcji:

- dowiesz się, co oznaczają liczebniki, na jakie pytania odpowiadają,

- będziesz umiał odróżniać liczebniki główne od porządkowych,

- nauczysz się pisać przeczenie "nie" z liczebnikami.

Kryterium sukcesu

- umiesz rozpoznać liczebniki w tekście,

- wiesz, na jakie pytania odpowiadają,

- umiesz odróżnić liczebniki porządkowe od  głównych,

- potrafisz napisać liczebnik z przeczeniem "NIE".

Temat: Pisownia "nie" z liczebnikami

Wczoraj był wspaniały dzień. Już od rana świeciło piękne słońce. Nagle zobaczyłem nie jednego, nie dwóch, nie trzech, ale pięciu dziwnych ludzików. Byli cudowni. Mienili się wszystkimi kolorami tęczy. Postanowiłem się z nimi zaprzyjaźnić. 

- Hej, mam na imię Stefek - powiedziałem z radością.

Niestety nikt mi nie odpowiedział. Miałem wrażenie, że w ogóle mnie nie słyszą. Szli przed siebie, nie rozglądając się na boki. 

- Nie idźcie tam - krzyknąłem zaniepokojony. Jeszcze pięćdziesiąt kroków i wpadniecie do studni!

- Nie pięćdziesiąt, tylko sześćdziesiąt - usłyszałem niski głos. Wszystko mamy pod kontrolą. Już nieraz tędy szliśmy. 

Bardzo się ucieszyłem, że nawiązaliśmy kontakt. 

- Niejednemu z was tym razem się nie uda - powiedziałem z pewnością w głosie. Studnię przekopali. 

 

Nie z liczebnikami zapisujemy oddzielnie.

 

WYJĄTKI

NIERAZ w znaczeniu kilka razy

NIEJEDEN  w znaczeniu wielu

Napisz dwa zdania z liczebnikami: niejeden i nieraz