Download
OCENA ZACHOWANIA (2).pdf
Adobe Acrobat Document 45.2 KB

Temat: Czy reklama ogranicza wolność?

Dzisiaj rozpoczniemy rozmawiać o reklamie. Doskonale wiecie, co to jest, ponieważ reklama jest wszechobecna. Otacza nas wszędzie. Spotykamy ją na ulicy, w sklepie, płynie z radia, z telewizji. Czas dowiedzieć się, jakim językiem się posługuje. Dowiecie się również, co to jest perswazja i manipulacja. O reklamie będziemy rozmawiać kilka dni. 

Będzie ci potrzebny podręcznik. Otwórz go na stronie 248. Jest tam tekst Krzysztofa Zanussiego pt. Reklama przedawkowana. Przeczytaj go uważnie. Tekst ten znajduje się również w poniższej prezentacji. Następnie odpowiedz na pytania, które znajdują się pod felietonem - strona 249. Odpowiedzi zapisz w zeszycie. Teraz do zeszytu napisz wyjaśnienie słowa reklama. Możesz skorzystać z prezentacji poniżej lub Słownika języka polskiego. Na koniec wykonaj quiz, ukryty w prezentacji pod długopisem. Zdjęcia notatki proszę o wysłanie na messengera. 


Temat: Język reklamy

Już wiecie, czym jest reklama, spotykacie się z nią przecież bardzo często. Reklama oferuje, zachęca do kupna. Stosuje odpowiedni język, perswazję, czyli argumenty, aby nakłonić nas do kupna. Dzisiaj zajmiemy  się właśnie językiem, jakim posługuje się reklama. Proszę, abyście zajrzeli do prezentacji poniżej do części zatytułowanej: "A teraz przyjrzyjmy się językowi reklamy". Przeczytajcie tekst, który znajduje się pod krzyżykiem
i wykonajcie zadania z tej części. Zadbajcie o staranność notatki. 

Na koniec notatka do zeszytu.

Zabiegi językowe w reklamach

Jakie zabiegi językowe często pojawiają się w reklamach?

 

 

Zwroty w 2. osobie oraz formy zaimka TY/ WY, często zakończone wykrzyknikiem

  • Jedziesz szybciej, niż myślisz. Zwolnij, szkoda życia!

  • Dla Ciebie – dla Rodziny 

  • ...Rozkręca Twój dzień

  • Tak, jak lubisz

Przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym lub wyrazy o podobnym znaczeniu

  • Najtaniej w mieście 

  • Największe promocje w mieście 

  • Totalna wyprzedaż

  • Okazyjna cena

Wyrazy odwołujące się do takich skojarzeń, jak nowoczesność, luksus, świeżość, atrakcyjność, wyjątkowość

nowoczesny produkt, supertechnologia, absolutnie nowy, wyjątkowa świeżość, ekologiczna żywność, przełomowa technologia, najlepsza myśl technologiczna, agresywny silnik, nowa generacja produktów 

Proste i bezpośrednie hasła i zwroty apelujące do odbiorcy – najczęściej pod postacią równoważników zdań lub trybu rozkazującego

  • Gdy mówisz „mniam”...

  • Twoje „wyborne” jest dla nas najważniejsze

Pytania retoryczne

Znajdziesz taniej?

Metafory i wyrazy wieloznaczne

  • Tyle smaków, że można dostać kota (reklama karmy) 

  • Podziel się swoim kawałeczkiem nieba (reklama ptasiego mleczka) 

  • Życie ze smakiem (reklama przypraw)

Zwroty porównawcze i hasła oparte na przeciwieństwie

  • Niskie ceny – szybka dostawa 

  • Trochę dalej – dużo taniej 

  • Na świeżość są patenty – trochę jabłka, trochę mięty

Ciekawe przekształcenia znanych powiedzeń, zwrotów i cytatów

  • Nie rób sceny (robić scenę w języku potocznym oznacza: zachowywać się niegrzecznie, prowokacyjnie itp.) 

  • Kto czyta, nie błądzi

Gry językowe – np. przekształcenia słów, przekształcenia warstwy graficznej wyrazów (lub brzmienia słów)

  • Schłodzimy z cenami (reklama lodówek) 

  • Prezent za jeden uśmiech (aluzja do tytułu filmu Podróż za jeden uśmiech)

Rymowane hasła przypominające wierszyki, powiedzonka lub gry słowne

  • Kupujesz – zyskujesz 

  • Pasta Kiwi – but ożywi

Zadanie do wykonania (do wyboru)

Aby dobrze wykonać zadania, które Wam zaproponowałam, trzeba dobrze zrozumieć notatkę (tę przepisaną do zeszytu). Warto zajrzeć do wszystkich 5 kół w prezentacji pod hasłem "A teraz czas na kreatywne działania". Są tam podpowiedzi, ćwiczenia, przykłady. Rozłóżcie sobie pracę. Nie zostawiajcie wszystkiego na jeden dzień. Dobrze przemyślcie zadanie. Rysunki, obrazki mile widziane. Zdjęcia na messengera, proszę. Jestem bardzo ciekawa Waszych prac. 

1. Napisz reklamę dowolnego produktu, nawiąż do motywów baśniowych lub mitologicznych.

2. Reklama samochodu, nawiąż do motywu filmowego lub literackiego.

Comments: 0