Dzisiaj rozpoczniemy rozmawiać o reklamie. Doskonale wiecie, co to jest, ponieważ reklama jest wszechobecna. Otacza nas wszędzie. Spotykamy ją na ulicy, w sklepie, płynie z radia, z telewizji. Czas dowiedzieć się, jakim językiem się posługuje. Dowiecie się również, co to jest perswazja i manipulacja. O reklamie będziemy rozmawiać kilka dni.
Będzie ci potrzebny podręcznik. Otwórz go na stronie 248. Jest tam tekst Krzysztofa Zanussiego pt. Reklama przedawkowana. Przeczytaj go uważnie. Tekst ten znajduje się również w poniższej prezentacji. Następnie odpowiedz na pytania, które znajdują się pod felietonem - strona 249. Odpowiedzi zapisz w zeszycie. Teraz do zeszytu napisz wyjaśnienie słowa reklama. Możesz skorzystać z prezentacji poniżej lub Słownika języka polskiego. Na koniec wykonaj quiz, ukryty w prezentacji pod długopisem. Zdjęcia notatki proszę o wysłanie na messengera.
Już wiecie, czym jest reklama, spotykacie się z nią przecież bardzo często. Reklama oferuje, zachęca do kupna. Stosuje odpowiedni język,
perswazję, czyli argumenty, aby nakłonić nas do kupna. Dzisiaj zajmiemy się właśnie językiem, jakim posługuje się reklama. Proszę, abyście zajrzeli do prezentacji poniżej do części
zatytułowanej: "A teraz przyjrzyjmy się językowi reklamy". Przeczytajcie tekst, który znajduje się pod krzyżykiem
i wykonajcie zadania z tej części. Zadbajcie o staranność notatki.
Zwroty w 2. osobie oraz formy zaimka TY/ WY, często zakończone wykrzyknikiem |
|
Przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym lub wyrazy o podobnym znaczeniu |
|
Wyrazy odwołujące się do takich skojarzeń, jak nowoczesność, luksus, świeżość, atrakcyjność, wyjątkowość |
nowoczesny produkt, supertechnologia, absolutnie nowy, wyjątkowa świeżość, ekologiczna żywność, przełomowa technologia, najlepsza myśl technologiczna, agresywny silnik, nowa generacja produktów |
Proste i bezpośrednie hasła i zwroty apelujące do odbiorcy – najczęściej pod postacią równoważników zdań lub trybu rozkazującego |
|
Pytania retoryczne |
Znajdziesz taniej? |
Metafory i wyrazy wieloznaczne |
|
Zwroty porównawcze i hasła oparte na przeciwieństwie |
|
Ciekawe przekształcenia znanych powiedzeń, zwrotów i cytatów |
|
Gry językowe – np. przekształcenia słów, przekształcenia warstwy graficznej wyrazów (lub brzmienia słów) |
|
Rymowane hasła przypominające wierszyki, powiedzonka lub gry słowne |
|
Aby dobrze wykonać zadania, które Wam zaproponowałam, trzeba dobrze zrozumieć notatkę (tę przepisaną do zeszytu). Warto zajrzeć do wszystkich 5 kół w prezentacji pod hasłem "A teraz czas na kreatywne działania". Są tam podpowiedzi, ćwiczenia, przykłady. Rozłóżcie sobie pracę. Nie zostawiajcie wszystkiego na jeden dzień. Dobrze przemyślcie zadanie. Rysunki, obrazki mile widziane. Zdjęcia na messengera, proszę. Jestem bardzo ciekawa Waszych prac.
1. Napisz reklamę dowolnego produktu, nawiąż do motywów baśniowych lub mitologicznych.
2. Reklama samochodu, nawiąż do motywu filmowego lub literackiego.
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com