„Quo vadis”

1.       Symbol ryby - pochodzenie, znaczenie i sens użycia w książce.

2.       Głowni bohaterowie z podziałem na świat chrześcijański i rzymski ( ze szczególnym uwzględnieniem losów Ligii i Winicjusza)

3.       Postać Nerona.

4.       Styl życia Rzymian, wystawne uczty.

5.       Styl życia pierwszych chrześcijan.

6.       Prześladowania.

7.       Czas i miejsce akcji.

 

 

Obejrzyj prezentację i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie - lekturowniku. Wcześniej zaznacz nową zakładkę "Quo vadis" . Na następnej stronie zapisz na środku Henryk Sienkiewicz i odpowiedzi na poniższe pytania. Odpowiadaj całym zdaniem. 

1. W którym roku i za co otrzymał Nagrodę Nobla?

2. Jakie studia rozpoczął po zdaniu matury?

3. Ile listów napisał podczas swojego życia?

4. Wymień tytuły powieści należących do Trylogii. 

5. Ile razy i w ilu językach została wydana powieść "Quo vadis"?

6. Jaki dar otrzymał pisarz od narodu polskiego w 25 rocznicę pracy artystycznej?

7. Jakie pismo użytkowe zawdzięcza Sienkiewiczowi swoją nazwę w języku polskim? 

8. W którym roku i skąd prochy Sienkiewicza zostały przywiezione do Polski i gdzie zostały złożone?

9. Na koniec podaj datę i miejsce urodzenia i śmierci wielkiego pisarza. 


Temat: Świat przedstawiony w powieści Henryka Sienkiewicza pt. "Quo vadis"

Cele lekcji:

- przypomnisz sobie najważniejsze informacje o pisarzu,

- będziesz wiedział, kiedy rozgrywa się akcja powieści,

- określisz miejsca akcji,

- wymienisz bohaterów utworu, 

- podasz najważniejsze wydarzenia.

 

Download
QUO VADIS OBRAZKI POCZTÓWKI ILUSTRACJE.p
Adobe Acrobat Document 4.9 MB

"I tak minął Nero, jak mija wicher, pożar, wojna, lub mór, a bazylika Piotra panuje dotąd z wyżyn watykańskich miastu i światu. Wedle zaś dawnej bramy Kapeńskiej wznosi się dzisiaj maleńka kapliczka z zatartym nieco napisem: "Quo vadis, Domine?"

Rozprawka

Kto więcej zyskał na miłości Ligia czy Winicjusz?

1. Akapit Przedstaw książkę, omów problem miłości, nawiąż do tematu i postaw tezę - odpowiedz na pytanie.

2. Teraz udowodnij swoje zdanie, dlaczego tak sądzisz. Zastanów się nad odpowiedzią na to pytanie, na pewno przyjdzie Ci do głowy kilka odpowiedzi. Uporządkuj je i każdą z z nich zapisz jako argument.

3. Argument musi się składać z początku  - czyli Twoich rozważań, rozwinięcia - czyli przykładu z książki oraz wniosku.

4. Podaj trzy argumenty. Każdy z nich zapisz od nowej linii. Akapity!

5. Staraj się nie używać słowa argument - możesz połączyć argumenty słowami: warto zwrócic uwagę na ... ważną sprawą jest....nie można zapomnieć o....kolejnym zagadnieniem.....

5.Akapit Teraz zakończenie - podsumuj rozprawkę - koniecznie potwierdź tezę.