Cele lekcji
- poznasz najważniejsze wydarzenia z życia pisarki,
- wykażesz się wiadomościami na temat lektury,
- rozwiążesz krzyżówkę oraz test sprawdzający znajomość książki,
- spróbujesz wyrazić swoje opinie oraz argumentować.
Zagrajmy w grę, którą przygotowała dla Was Patrycja
Warto przeczytać książkę, ponieważ.....
Nie warto przeczytać książki, ponieważ................
Sprawdź, jak dokładnie przeczytałeś książkę.
Temat: Tajemnicze postaci - co mają do ukrycia nasi bohaterowie?
Tajemnice kryją się na kartach powieści, tajemnice ma przyroda, miejsca, ale również ludzie. Dzisiaj jako detektyw musisz dotrzeć do najważniejszych postaci tego tajemniczego świata. Zaraz zobaczysz przedmioty, dopasuj je do postaci. Wyjaśnij jaki związek ma przedmiot z bohaterem i jaka tajemnica się za nim kryje. Wskazówki znajdziesz w książce.
Cele lekcji
- przypomnisz sobie elementy świata przedstawionego w utworze,
- w dalszym ciągu będziesz ćwiczył pracę z tekstem i wyszukiwanie odpowiednich fragmentów,
- przypomnisz sobie, czym charakteryzuje się powieść,
- wyodrębnisz główne i poboczne wątki książki.
Czas - pod koniec XIX wieku, od wczesnej wiosny do lata, około pół roku
Akcja pierwszego rozdziału rozgrywa się w Indiach
Miejsce - Anglia, Yorkshire, zamek
Misselthwaite Minor
Bohaterowie - Mary Lennox, Colin Craven, Dick Sowerby, Marta - siostra Dicka, Archibald Craven - ojciec Colina, Zuzanna Sowerby - mama Dicka, pani Medlock
Tajemnice w "Tajemniczym ogrodzie"- uzupełnij
Cele lekcji:
- poznasz pojęcie symbolu,
- odczytasz znaczenie różnych symboli w powieści,
- wyszukasz odpowiednie fragmenty w utworze.
Symbol - semantyczny środek stylistyczny, który ma jedno znaczenie dosłowne i różną liczbę znaczeń ukrytych, np. symbolem władzy królewskiej jest
jabłko, róża jako kwiat to symbol miłości,itp.
Zadania dla Was
1. Przeczytaj, co oznacza słowo symbol, poszerz swoją wiedzę i poszukaj znaczenie tego słowa w odpowiednim słowniku, następnie napisz swoimi słowami znaczenie słowa symbol w zeszycie.
2. Teraz zadanie trudniejsze. Podaj jak najwięcej skojarzeń (min. 4 do podanych wyrazów)
BRAMA
KLUCZ
ZAMEK
RÓŻE
OGRÓD
Zadanie 3
Porównaj swoją pracę z sąsiadami lub z kim masz ochotę
i dopisz te określenia, które Ci się podobają.
Zadanie 4
Odwołaj się do fragmentów powieści, przeczytaj te, w których występują wymienione wcześniej symbole i pomyśl, jaką rolę pełnią w utworze. Teraz zapisz swoje spostrzeżenia. Jestem ciekawa Waszych pomysłów.
Podpowiedzi -brama, furtka - rozdział 8
klucz - rozdział 7 i 8
zamek - rozdział 4
róże - rozdział 10
ogród - rozdział 8, 10, 13, 15
Zadanie 5
To ostatnie zadanie. Teraz czas na graficzne przedstawienie Waszej pracy. Potrzebny będzie szary papier, najlepiej połowa arkusza. Przedstawcie dwie przestrzenie, które bardzo wyraźnie można wyróżnić. Jedna, która kojarzy Wam się ze smutkiem oraz druga z z radością, odrodzeniem. Koniecznie przedstawcie w swoich pracach symbole.
1. Przedstawienie postaci.
- Dick Sowerby,
- bohater powieści pt. "Tajemniczy ogród",
- 12 lat,
- jedenaścioro rodzeństwa, najbardziej ufa Marcie, mieszka na wrzosowisku w małej, skromnej chatce.
2. Wygląd:
- zadarty nosek, bardzo czerwone policzki (jak dwa maki), duże niebieskie oczy, w których odbijało się całe wrzosowisko, szeroki uśmiech, ruda czupryna, ubrany skromnie, ale schludnie.
3. Jak mówi?
- kulturalnie przedstawia się Mary, wyraża się prosto, pochodzi ze wsi, posługuje się gwarą (trza zamiast trzeba), przekonująco, poza tym cicho i spokojnie.
4. Jak się porusza?
- nie wykonuje żadnych gwałtownych ruchów, chodzi cicho, bezszelestnie, łagodnie, w ten sposób nie płoszy zwierząt, jest ich największym przyjacielem.
5. Jakie posiada umiejętności?
- gra na fujarce, rozmawia ze zwierzętami, tłumaczy Mary mowę gila, zaklina zwierzęta, zna rośliny, doskonale wie, co potrzeba do pracy
w ogrodzie.
6. Jakie ma cechy?
- zaradny, miły, sympatyczny, rozsądny, przyjacielski, łatwo nawiązuje kontakty, można na nim polegać w każdej sytuacji, nie zdradzał żadnego powierzonego sekretu, pracowity, cieszył się każdym dniem.
7. Moja ocena.
Zadanie domowe
Czy Dick mógłby być moim przyjacielem? Uzasadnij swoje zdanie - opis postaci.
Korzystaj z notatek zebranych w klasie, pamiętaj, aby podać przykłady z książki. Nie wymieniaj cech bohatera po przecinku.
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com