Download
Karuzela_z_lekturami(1).pdf
Adobe Acrobat Document 1.2 MB

EKTURY DO EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PROSTYMI ĆWICZENIAMI. POZIOM A2
https://www.polija.org.pl/2022/02/02/projekty/

Charles Dickens, Opowieść wigilijna

2. Aleksander Fredro, Zemsta

3. Jan Kochanowski, wybór fraszek i trenów, w tym tren VII i VIII

4. Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec

5. Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (całość)

6. Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę

7. Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik

8. Juliusz Słowacki, Balladyna

Powtórka na środę

1. "Zemsta" Aleksandra Fredry

Download
zemsta-skonwertowany.pdf
Adobe Acrobat Document 354.8 KB

1.Przeczytajcie informacje o utworze zamieszczone w pliku PDF.

2.Obejrzyjcie prezentację - zakładka - klasa VII - lektury - Zemsta.

3. Przeczytajcie swoje notatki z zeszytu, tam dokładnie macie scharakteryzowanych Cześnika i Rejenta.

3. Przeczytajcie swoje wypracowanie(pisaliście je w zeszłym roku), w którym opisujecie śmieszne wydarzenie z komedii.

4. Nauczcie się, czym charakteryzuje się dramat.

5. Dlaczego "Zemsta" jest komedią?


Dramat - to rodzaj literacki (epika, liryka, dramat)

Komedia - to gatunek literacki, który należy do dramatu

- utwór przeznaczony do wystawienia na scenę,

- brak narratora,

- bohaterowie przedstawiają się sami, poznajemy ich w działaniu,

 - utwór podzielony na akty i sceny.

- zawiera tekst główny i tekst poboczy,

- tekst główny to wypowiedzi bohaterów, tekst poboczny to didaskalia - wskazówki dla reżysera, najczęściej napisany inna czcionką.


Dlaczego "Zemsta" rozśmiesza (przynajmniej mnie), dlaczego to komedia

- Komizm sytuacyjny - dotyczy zabawnych sytuacji - mnie najbardziej rozśmiesza pisanie listu przez Dyndalskiego, dyktuje my Cześnik  i cały czas wplata swoje powiedzenie "Mocium panie", Dyndalski zapisuje je bezmyślnie i cała treść listu staje się zabawna.

- Komizm postaci - bardzo charakterystyczni bohaterowie, przedstawione z przymrużeniem oka, kontrast między pieniactwem Cześnika a pozornym spokojem Rejenta. Postacią, która bawi cały czas to Papkin. Jego zachowanie nie denerwuje, mimo iż bohater ma wyjątkowo złe cechy charakteru, ale rozśmiesza. Wady ludzkie ukazane w krzywym zwierciadle.

No i wszystko kończy się szczęśliwie.

Inne lektury, które należą do dramatu

Dziady cz.II - Adam Mickiewicz

Balladyna - Juliusz Słowacki


Na podsumowanie ćwiczenia klasa VIII strona 130 - 135

Nie musicie robić wszystkich ćwiczeń pisemnie, przeczytajcie je sobie, gdy będziecie mieli wątpliwości, jestem na linii.


Trzy elementy na tym plakacie związane z książką?


"Balladyna" Juliusz Słowacki

Download
Charakterystyka porównawcza Aliny i Ball
Adobe Acrobat Document 60.4 KB

Symbole w "Balladynie"

Download
symbole w Balladynie.pdf
Adobe Acrobat Document 680.8 KB

Porcja gramatyki - nie powtórzyliśmy,warto sobie przypomnieć

Czwartek  - kolejny dzień powtórki

Dzisiaj epika

Aleksander Kamiński "Kamienie na szaniec" - powieść

Antoine de Saint - Exupery  -"Mały Książę" - powieść  z elementami baśniowymi

Henryk Sienkiewicz - "Quo vadis" - powieść historyczna

H. Sienkiewicz - "Latarnik" - nowela

Stefan Żeromski - "Syzyfowe prace" - powieść

Sławomir Mrożek - "Artysta" - opowiadanie

Melchior Wańkowicz - "Ziele na kraterze" - powieść

M. Wańkowicz - "Tędy i owędy" reportaż

Charles Dickens - "Opowieść wigilijna" - powieść

Adam Mickiewicz - "Pan Tadeusz" - epopeja - gatunek epicki

 

Lektury nadoobowiązkowe

Eric Emmanuel Schmitt - "Oskar i pani Róża"

Miron Białoszewski " Pamiętnik z powstania warszawskiego"

Ernest Hemingway  "Stary człowiek i morze"

Arkady Fiedler "Dywizjon 303"

Download
lektury-1.pdf
Adobe Acrobat Document 2.7 MB

Zobaczcie, które lektury pamiętacie najsłabiej i te powtórzcie. Niektóre już powtórzyliśmy. Inne omawialiśmy niedawno, więc je pamiętacie.

Korzystajcie z materiałów, które przesłałam i z notatek. Przeczytajcie również wypracowania, które pisaliśmy i odnoszą się do konkretnych lektur.


"Kamienie na szaniec" - powtórzcie charakterystykę jednego z bohaterów, dokładne materiały macie w zeszycie lekturowym i na stronie w zakładce klasa VII  - Lektury

Przypomnijcie sobie opis sytuacji - akcja pod Arsenałem.

Można tę książkę wykorzystać w rozprawce o patriotyzmie, braterstwie, przyjaźni, okrucieństwie wojny, walce o własne przekonania, zabijania i związanych z tym dylematach moralnych, śmierci, "Śmierć? Najprawdopodobniej ominie go tym razem. Ale gdyby przyszła - niech przychodzi. Niech spieszy! Jest całkowicie gotów na jej przyjęcie. Tyle setek razy już o niej myślał, tak zawsze był na nią gotów, że zżył się z nią i niemal zaprzyjaźnił. Swoją część roboty „odwalił”. „Odwalił” ją tak dobrze, jak tylko mógł. To najważniejsze! A przy tym był w tak przyjaznych stosunkach z Panem Bogiem! (…) Alek gasł. Tracił przytomność. Rozumiał już, że gra jego życia dobiega końca. Rozumiał i nie przestawał się uśmiechać. Jakaż to wielka była gra”.

Sentencje, które warto zapamiętać:

"Orłów w Polsce jest zawsze sporo, mrówek znacznie mniej"

"Być zwyciężonym i nie ulec, to zwycięstwo"

"Szczęście sprzyja odważnym"

"Życie jest wtedy coś warte i tylko wtedy daje radość,  gdy jest służbą"

"Alek, Rudy i Zośka to ludzie, którzy umieli pięknie umierać i pięknie żyć"

Tytuł powieści

Zośka zaproponował Aleksandrowi Kamińskiemu tytuł zaczerpnięty z wiersza Juliusza Słowackiego "Testament mój". Wiersz dotyczy okresu zaborów, Kamiński zestawił tamte czasy z okresem okupacji.

"Lecz zaklinam, niech żywi nie tracą nadziei

I przed narodem niosą  oświaty kaganiec,

A jak trzeba, na śmierć idą po kolei,

Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec"

 

Odczytujemy tu:

 - nawoływanie do wiary w odzyskanie  niepodległości,

- wezwanie do nieustępliwej walki z wrogiem,

- złożenie, gdy trzeba ofiary z życia,

- przygotowanie do życia w pokoju, kiedy trzeba będzie "nieść kaganiec oświaty".

 

 


"Mały Książę" - czytamy to, co w zeszycie.

Kiedy w rozprawce możemy wykorzystać tę książkę?

motyw wędrówki, poszukiwanie przyjaźni, poszukiwanie miłości

Sentencje

"Wśród ludzi jest się także samotnym"

Jedynie dzieci wiedzą, czego szukają"

Mowa jest źródłem nieporozumień"

"Oczy są ślepe. Szukać należy sercem"

"Stajesz się odpowiedzialny za to co oswoiłeś"

"Zawsze się wydaje, że w innym miejscu będzie lepiej"

Download
Świat dorosły i dzieci w utworze-skonwer
Adobe Acrobat Document 58.7 KB

Download
cytaty z lektur puste miejsca-skonwertow
Adobe Acrobat Document 147.9 KB

Odpowiedzi do cytatów, mam nadzieję, że się połapiecie. Odpowiedzi są ponumerowane,a cytaty nie.

Download
odpowiedzi do cytatów-skonwertowany.pdf
Adobe Acrobat Document 73.7 KB

Liryka

Rysunek - Sylwia Oszczyk

Rysunek - Sylwia Oszczyk

Rysunek - Sylwia Oszczyk

Środki artystyczne i funkcje

Download
Środek artystyczny.pdf
Adobe Acrobat Document 353.7 KB

SPRAWDZIANIK

Download
LIRYKA VIII KLASA-1-skonwertowany.pdf
Adobe Acrobat Document 174.7 KB
Download
sprawdzian z odpowiedziami-skonwertowany
Adobe Acrobat Document 187.1 KB
Comments: 4
  • #4

    Maja (Monday, 20 April 2020 10:41)

    hello

  • #3

    Katarzyna Mikołajczak (Thursday, 11 April 2019 16:20)

    Zamieszczę, oczywiście. Cieszę się, że powtarzacie.

  • #2

    Uczeń kl 8 (Thursday, 11 April 2019 12:13)

    beda odp do cytatów?

  • #1

    Uczeń klasy 8 (Wednesday, 10 April 2019 21:39)

    Dziękuje Pani za poświęcony czas na wykonanie powtórki. :)